Blogg

Priset för en skola för alla

18.09.2015 22:54
En oerhört tung text skriven av Gertrud som är chefredaktör för tidningen specialpedagogik. Hon inleder senaste upplagan med en text riktad mot skolans värld och den handlar om att skolans verksamhet måste kunna erbjuda specialpedagogiskt stöd. För att kunna få det här stödet behöver det inte...

Beröring skapar tillgängliga flickor och aggressiva pojkar

18.09.2015 22:04
Julia Westers C-uppsats har väckt många frågor hos mig. Visst den är utformad efter fritidshemmets verksamhet och pedagoger men jag tror att man skulle få liknande resultat om man hade undersökt i skolans samt förskolans verksamhet. Jag funderar lite om det här ligger på djupet hos varje pedagog,...

Förskolan - En arena för social språkmiljö och språkliga processer

03.09.2015 21:28
Martina Norlings studie synliggör tre strategier som personalen arbetar efter: Emotionella strategier, lekstrategier samt kommunikativa strategier. Personalens fokus ligger på emotionella strategier genom att lyfta fram barnperspektivet, vara lyhörda och se till att stämningen för lärande är god....

Språkutvecklande material

29.08.2015 23:51
Besök gärna hemsidan här nedan för mer information kring vad det finns för språkutvecklande material man kan använda sig av. Man får väldigt bra information kring varje bok som rekommenderas vilket blir väldigt lätt och få en bra uppfattning av vad man söker. Så gott som allt material som...

Inte bara en sandlek

24.08.2015 21:56
Frågorna lyder såhär vad betyder barnets sandlek för oss pedagoger? Och på vilkets sätt deltar vi i barnets sandlekar? Vi vet redan idag att barnets aktivteter i sandlådan är oerhört konstnärligt, allvarligt och betydelsefullt.       "Jag och mina underbara medforskare har byggt upp...

I allt ert planerande, ni glömmer inte barnen va?

23.08.2015 12:23
Jag fullständigt älskar Linda Linders senast blogginlägg. Linda tar upp i sin text vikten av att inte glömma barnet och framförallt att göra barnet delaktig i sitt lärande.    Såhär när man åter startar upp en termin tror jag att det är väldigt vanligt bland oss pedagoger att försöka...

Vad betyder leken för barn?

15.08.2015 23:03
Vad betyder leken för barn? Det här är en oerhört känslomässig fråga för mig som arbetar som förskollärare och är även småbarnsförälder, vilket betyder att jag har barn i åldrarna 1-6 runt mig ca 15 timmar om dagen. Med dagens extremt höga vardagstempo hinner vi knappt stanna upp och försöka förstå...

Vem vågar ta efter förskolans tänk i "skolans värld"

09.08.2015 20:46
Nu är det bara en dag kvar sedan är min kära E åter tillbaka på förskolan efter en lång och skön sommarlov. Jag har frågat honom ett ex antal gånger om han har saknat sina fröknar, vänner och förskolan då brukar han svara med ett ja eller ett nickande huvud. Som förälder blir jag så oerhört glad...

Sätta sexåringar direkt i skolbänken

07.08.2015 23:04
 Förskoleklassen måste först och främst bli obligatoriskt allt annat vore katastrof. Genom att göra den obligatoriskt tror jag att kommunerna och dess skolledning väljer/blir tvungna att satsa mer pengar i förskoleklassen vilket kommer automatiskt höja kvaliten i verksamheten. Dagens...

Höj lönerna på riktigt!

08.07.2015 21:47
Den här eviga debatten om att vi behöver höja lärarnas löner tar aldrig slut pga av politikernas maskande. Ja, ni läste rätt. Första skulle de höja lönerna via karriärtjänster och nu skall man erbjuda löneförhöjningar till skickliga lärare. Många där ute kanske tänker, Men det jo jättebra. Jag...

Pappa, det gör inget

29.06.2015 10:24
Hemma hos oss diskar vi all disk för hand, ibland kan diskandet vara ett sätt att slappna av andra gånger gör vi det tillsammans med barnen för att det är en rolig aktivitet för. Sedan finns det dagar då man bara vill bara få det gjort snabbt själv. Igår när jag skulle börja diska ville min son E...

Stress - Det finns en gräns

26.06.2015 21:12
Ylva Ellneby har skrivit en fantastiskt och mycket givande bok om hur stress påverkar barn, den heter "Om barn och stress".  Med tanke på att barngrupperna ökar för varje år är det väldigt aktuellt att se över hur vi pedagoger kan minska stressen i våra barns vardag på förskolan.  Besök...

Förskollärare och fritidspedagoger sjukast

02.06.2015 21:00
Hur gör vi för att förebygga att flera av våra kollegor hamnar i sjuksängarna? Besök gärna länken för mer läsning.   https://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2015/06/02/forskollarare-fritidspedagoger-sjukast  

Stora barngrupper är ett hinder

22.05.2015 20:04
 Att stora barngrupper är ett ett stort problem vet vi förskollärare redan och nu visar även en undersökning från Göteborgs Universitet att stora barngrupper tvingar förskollärare att välja bort teman och arbetssätt. Läs gärna mer i artikeln här...

Att uppleva skildmässa

20.05.2015 21:39
Det finns en studie som visar att barn som har upplevt föräldrar som skiljer sig är mer ledsna och arga och känner sig mer ensamma än barn som inte har upplevt en skilsmässa. Barnen ger inte uttryck för dessa känslor och reaktioner genom sitt beteende mot sina föräldrar eller i förskolan. Det finns...

Med känsla för barns självkänsla

06.05.2015 21:55
Jag känner väldigt starkt för det som Petra Krantz Lindgren skriver i sin bok om barns självklänsla. Arbetssättet som hon beskriver är något som varje pedagog borde följa från punkt till pricka. Men har vi pedagoger så mycket tid som barnet vill ha av oss? Oftast blir man tvungen att delta i ett...

Boktips

06.05.2015 21:20
Boken Inkludering - möjligheter och utmaningar. Författare Margareta Sandström, Lena Nilsson och Jonas Stier. Besök gärna länken här nedan för mer information om boken.  www.lararnasnyheter.se/15_04/FS_15_04_fackbocker_inkludering_for_alla.html        

Ta oron på allvar

06.05.2015 21:11
Läste den här artikeln här nedan som handlade om att pedagogerna på förskolorna måste börja ta oron på allvar. Vi pedagoger måste vara modig och göra det som vi är skyldiga att göra nämligen anmäla barn som vi känner oss oroliga för. Anmälan skall göras så fort så möjligt vi misstänker något. För...

Pysselskogen

03.05.2015 20:00
Jag bara älskar programmet "Pysselskogen" som sänds på barnkanalen. Varje gång jag tittar på den påminns jag om hur viktigt och givande naturens material är. Jag gör tummen upp för "Pysselskogen". Besök gärna länken här nedan för att titta på filmerna och läsa mer om...

CPS - Collaborative Problem Solving

03.05.2015 19:52
 CPS en väldigt intressant arbetsmetod som man kan använda sig av i skola med elever eller kollegor.. Besök gärna länken här nedan och läs mer.  tradet.org/cps2.html

Modersmålsundervisning - En timme

02.05.2015 20:36
Modersmålsundervisningen har alltid väckt en sorts debatt inom mig. En debatt fullt med frågor som jag egentligen aldrig lyckats få svar på. Jag är sjäv tvåspråkig och har under hela min skolgång deltagit i modersmålsundervisningen som erbjudits i skolan. En timme, en gång i veckan satt jag...

Skapa nyfikenhet för matematik

02.05.2015 20:09
 Kerstin Bäckman har skrivit en avhandling om att det är enkelt att missa barrns möte med matematik i vardagen. Kerstin menar att många blivande pedagoger har allt för många negativa erfareheter från skolmatematiken, det här påverkar deras sätt att arbeta med matematik i vardagen på förskolan....

Pedagogisk dokumentation

14.04.2015 21:13
Jag har haft många olika tankar kring hur pedagogiskt dokumentation skall genomföras och har dessutom möt många olika arbetssätt när det gäller den delen. Jag tycker verkligen om hur man beskriver pedagogiskt dokumentation på skolverkets hemsida här nedan, klockrent enligt mig. Ibland är det bra...

Carol Dweck - Filmklipp

14.04.2015 20:55
Ta gärna en titt på filmklippet från en av Carol Dwecks föreläsningar. Mycket tänkvärda tankar kvinnan har. www.youtube.com/watch?v=6pqbj_Xe4-w&feature=youtu.be

Busunge?

12.04.2015 20:26
Jag har tänkt en hel del på uttrycket busunge och hur vi använder det? Är det något positivt eller negativt samt hur tror vi att barnet uppfattar uttrycket busunge?  Jag vill inte använda mig av uttrycket busunge i mitt arbete eftersom jag anser att det är något negativt och som kan bidra till...

Tips på olika aktiviteter

06.04.2015 16:08
Besök gärna den här hemsidan, innehåller otroligt många tips och idéer på olika aktiviteter man kan göra med barnen.  www.education.com/

Dagens viktigaste möte

05.04.2015 22:44
Många av er har uppmärksammat den här skylten. Några av er tycker om den medan andra avskyr den och anser att förskolelärarna skall inte lägga sig eller styra deras föräldraroll. Vad tycker jag? Jag tycker den är genialiskt HELT fantastiskt. Alla förskolor borde ha ett sådant skylt hängandes...

När sagan blir till verklighet

03.04.2015 21:08
Det är snart mellanmål, många av barnen börjar bli lite smått hungrig och kanske t.o.m trötta på att leka sin lekar. Det är just vid det här tillfället, samlingen innan mellanmålet som jag dyker upp med en bok t.ex. "Rödluvan och vargen". Jag börjar läsa "Det var en gång en flicka som hette...

Pedagogisk utvecklingtid

28.03.2015 21:06
Jag hör, ser och har själv erfarenheter av dem alldeles för få timmarna man får till förfogan när man skall planera sin verksamhet. Vad ska pedagogisk utvecklingtid innehålla och hur många timmar per vecka/dag behöver en pedagog? På lärarförbundets hemsida kan ni läsa mer om det. Väldigt...

Modersmål är ett måste dagligen!

20.03.2015 21:09
Jag har i många år varit ganska kritisk till hur modersmålundervisningen sker och dess planering. Min kritik riktar sig till all modermålsundervisning som sker i "skolans värld". Men när det gäller förskolan så har jag tyvärr inga som helst erfarenheter utav det. Min son är tvåspråkig...

Retoriklek i förskolan

17.03.2015 06:52
Alla vi vet hur viktigt det är att barnen på vår förskola känner sig trygga med pedagogerna och sina kamrater samt att dem tillsammans kan samarbeta. Trygghet och samarbete är två viktiga punkter som jag brukar arbeta väldigt mycket med i alla åldersgrupper och verksamheter. Titta gärna på den här...

Att utveckla kreativiteten

17.03.2015 06:19
Jag älskar Adrea Ginzburgs tankar kring utveckling av människans kreativa förmåga  

Barns aktiviteter med datorplattor

12.03.2015 20:47
Malin Nilsen på  Göteborgs universitet har skrivit en Licentiatuppsats som handlar om "barns aktiviteter med datorplattor i förskolan". Innan jag läste uppsatsen har jag i mitt arbete reflekterat lite smått kring hur plattorna används, vad är det för appar barnen skall få använda och hur...

Miljöns påverkan

12.03.2015 20:11
Nu har den Skandinaviska databasen för forskning på förskoleområdet. Den handlar om hur utformningen av miljön påverkar barns lek och välmående. Ta gärna en titt och läs, den är väldig...

"Fri Lek"?

03.03.2015 21:11
"Fri lek"? I många år har jag försökt bearbeta och förstå begreppet men jag har aldrig riktigt förstått på vilket sätt den visar sig i verkligheten. Vi hör pedagoger säga det, vi hör barngruppen längta efter det och föräldrar som anser "fri lek"  är viktigt för ens barn. Hur många pedagoger...

En bok för alla pedagoger

25.02.2015 21:53
Jag skulle vilja rekommendera den mesta givande boken jag någonsin läst, om jag skall utgå endast utifrån mitt yrke. Boken heter "Problem skapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder.  Jag har inte läst boken för att försöka diagnotisera barn, absolut inte. Jag har valt att läsa...

Måste alla aktiviteter vara planerade, eller kan barnet?

20.02.2015 20:26
Jag har ofta tänkt på varför nästan alla aktiviteter vi skall genomföra med barnen måste vara så sjukt välplanerade. Pedagogerna lägger så otroligt mycket tid på att planera aktiviteter och temauppstart i arbetslag,  att vi glömmer barnen i allt planering. Varför skall vi planera alla...

Läsa litteratur, en skyldighet?

17.02.2015 20:45
Jag ställer väldigt höga krav på mig själv när det gäller att ständigt hänga med i vår föränderliga samhälle och förskola. Även om det nu var ett tag sedan jag tog förskollärarexamen (2013) anser jag att böckerna är en del av mitt yrke. Jag ser alltför många pedagoger som ger upp böckerna när man...

Att avleda ett barn

12.02.2015 19:51
Jag har funderat och försökt fördjupa mig i allt vad det innebär när man skall avleda ett barn mellan känslorna som uppstår hos barnet. Avleda eller inte avleda, när är det okej att avleda eller ska vi överhuvudtaget behöva tänka på avledning vid mötet med t.ex ett gråtande barn. Min erfarenhetet...

Betyg från årskurs fyra

11.02.2015 19:20
 Jag känner stor sorg över det beslut som Fridolin och Björklund gav skolan. Betyg från årskurs fyra, till och början med som ett frivillig försök. Vi vet från tidigare forskning hur betyg vid tidig ålder påverkar barnens motivation och syn på skolan, vi ska inte tala om hur inlärningen...

Steve Angello skriver om barn

20.01.2015 21:59
It's crazy how fast kids grow up. All of a sudden they speak. They have personalities. They think. React to their likes and dislikes. They have a musical style. A way to dress. Just the imagination of letting someone have a limitless way of thinking brings a smile to my face. These little ones will...

Stora barngrupper

20.01.2015 21:23
Ibland tänker jag, vem är det vi försöker lura? Antalet barn i barngrupperna stiger markant uppåt ständigt, även om alla världens forskare, psykologer och förskollärare säger STOPP till den här oerhört tragiska förändringen som sker just nu i den svenska förskolan. Jag tillhör den skaran som tror...

Blogg

Priset för en skola för alla

18.09.2015 22:54
En oerhört tung text skriven av Gertrud som är chefredaktör för tidningen specialpedagogik. Hon inleder senaste upplagan med en text riktad mot skolans värld och den handlar om att skolans verksamhet måste kunna erbjuda specialpedagogiskt stöd. För att kunna få det här stödet behöver det inte...

Beröring skapar tillgängliga flickor och aggressiva pojkar

18.09.2015 22:04
Julia Westers C-uppsats har väckt många frågor hos mig. Visst den är utformad efter fritidshemmets verksamhet och pedagoger men jag tror att man skulle få liknande resultat om man hade undersökt i skolans samt förskolans verksamhet. Jag funderar lite om det här ligger på djupet hos varje pedagog,...

Förskolan - En arena för social språkmiljö och språkliga processer

03.09.2015 21:28
Martina Norlings studie synliggör tre strategier som personalen arbetar efter: Emotionella strategier, lekstrategier samt kommunikativa strategier. Personalens fokus ligger på emotionella strategier genom att lyfta fram barnperspektivet, vara lyhörda och se till att stämningen för lärande är god....

Språkutvecklande material

29.08.2015 23:51
Besök gärna hemsidan här nedan för mer information kring vad det finns för språkutvecklande material man kan använda sig av. Man får väldigt bra information kring varje bok som rekommenderas vilket blir väldigt lätt och få en bra uppfattning av vad man söker. Så gott som allt material som...

Inte bara en sandlek

24.08.2015 21:56
Frågorna lyder såhär vad betyder barnets sandlek för oss pedagoger? Och på vilkets sätt deltar vi i barnets sandlekar? Vi vet redan idag att barnets aktivteter i sandlådan är oerhört konstnärligt, allvarligt och betydelsefullt.       "Jag och mina underbara medforskare har byggt upp...

I allt ert planerande, ni glömmer inte barnen va?

23.08.2015 12:23
Jag fullständigt älskar Linda Linders senast blogginlägg. Linda tar upp i sin text vikten av att inte glömma barnet och framförallt att göra barnet delaktig i sitt lärande.    Såhär när man åter startar upp en termin tror jag att det är väldigt vanligt bland oss pedagoger att försöka...

Vad betyder leken för barn?

15.08.2015 23:03
Vad betyder leken för barn? Det här är en oerhört känslomässig fråga för mig som arbetar som förskollärare och är även småbarnsförälder, vilket betyder att jag har barn i åldrarna 1-6 runt mig ca 15 timmar om dagen. Med dagens extremt höga vardagstempo hinner vi knappt stanna upp och försöka förstå...

Vem vågar ta efter förskolans tänk i "skolans värld"

09.08.2015 20:46
Nu är det bara en dag kvar sedan är min kära E åter tillbaka på förskolan efter en lång och skön sommarlov. Jag har frågat honom ett ex antal gånger om han har saknat sina fröknar, vänner och förskolan då brukar han svara med ett ja eller ett nickande huvud. Som förälder blir jag så oerhört glad...

Sätta sexåringar direkt i skolbänken

07.08.2015 23:04
 Förskoleklassen måste först och främst bli obligatoriskt allt annat vore katastrof. Genom att göra den obligatoriskt tror jag att kommunerna och dess skolledning väljer/blir tvungna att satsa mer pengar i förskoleklassen vilket kommer automatiskt höja kvaliten i verksamheten. Dagens...

Höj lönerna på riktigt!

08.07.2015 21:47
Den här eviga debatten om att vi behöver höja lärarnas löner tar aldrig slut pga av politikernas maskande. Ja, ni läste rätt. Första skulle de höja lönerna via karriärtjänster och nu skall man erbjuda löneförhöjningar till skickliga lärare. Många där ute kanske tänker, Men det jo jättebra. Jag...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>