Your website is so interesting, bookmarked !
Vad betyder leken för barn?
Vad betyder leken för barn? Det här är en oerhört känslomässig fråga för mig som arbetar som förskollärare och är även småbarnsförälder, vilket betyder att jag har barn i åldrarna 1-6 runt mig ca 15 timmar om dagen. Med dagens extremt höga vardagstempo hinner vi knappt stanna upp och försöka förstå barnets lek. Jag ska nu försöka skilja mellan mitt yrkesroll och föräldrarollen och den lek som sker hemma. Leken i förskolan pågår idag i allt mindre utsträckning eftersom fler och fler förskolor planerar sönder barnets vardag med massor av styrda aktiviteter där massproduktion sker för att göra föräldrarna nöjda. Och när det är dags för "frilek" som några förskolor fortfarande väljer att kalla det så får barnet leka ensam eller tillsammans med sina kamrater utan några vuxna som deltar eller är närvarande på RIKTIGT. Vad betyder leken för barn? All personal i skolans värld vet och har kunskap om att barnet lär och utvecklar sig själv bäst genom leken men ändå väljer vi att förkorta lektiden på våra förskolor. Vad kan det här bero på? Jag har många gånger hört pedagoger även mig själv säga "Vi har knappt någon tid att leka med barnen eftersom vi skall hinna dokumentera och arbeta med pappersarbeten", men jag kom till insikt rätt så tidigt under mitt första arbetsår efter mitt examen att leken är nyckeln till allt man vill åtstadkomma både på individnivå men även gruppnivå.
När barnet inte får tiillräckligt med lektid på förskolan så tror jag att det beror på tre saker: Det första handlar om att pedagogerna inte rankar lekens betydelse så högt upp. Man prioriterar hellre styrda aktiviteter där kanske massproduktion bedrivs. Det andra är rädsla, vi vågar inte riktigt släppa taget av all pappersarbete och andra vuxenrelaterade uppgifter och bara sätta oss ner. Även om vi har all kunskap vi behöver så vågar vi inte riktigt tro på lekens kraft hela vägen. Det tredje handlar om kort och gott om okunskap om lekens betydelse.
Syftet med inlägget var att inspirera alla mina förskolekollegor runt om i landet att diskutera frågan "Vad betyder leken för barn" och genom frågan se över hur mycket lektid får barnet i vår verksamhet. Men även hur mycket tid spenderar vi pedagoger i barnens lekar? Det vore otroligt intressant att veta vad ni har kommit fram till. Hör av er med tankar och diskussioner i forumet.
Ta gärna en titt på länken här nedan. En inspirationsfilm om vad leken betyder för barn.
www.youtube.com/watch?v=85noJ8km7SI
Hoppas många av er kommer delta i lekveckan som pågår hela vecka 36?