Vem vågar ta efter förskolans tänk i "skolans värld"

09.08.2015 20:46

Nu är det bara en dag kvar sedan är min kära E åter tillbaka på förskolan efter en lång och skön sommarlov. Jag har frågat honom ett ex antal gånger om han har saknat sina fröknar, vänner och förskolan då brukar han svara med ett ja eller ett nickande huvud. Som förälder blir jag så oerhört glad att E fortfarande går i förskolan, den viktigaste och mest utvecklingsbara verksamheten. Han går tillbaks till en verksamhet som erbjuder en miljö där varje individ känner sig välkommen. Jag älskar förskolor, jag älskar pedagoger som brinner för att utveckla förskolans miljö lika mycket som sin pedagogiska roll. När man utvecklar eller bygger upp en avdelning på förskolan så tycker jag att man ska försöka ha med sig barnen antingen bredvid sig eller i tanken t.ex att det finns något för den hyperaktive, den finns något för den lugna, det finns något för varje individs intresse allt det skall synliggöras i förskolans miljö.

 
Hur blir det när E börjar skolan? Hur är klassrumsmiljön? Det finns bänkar, Det finns en dold kateder. Varför är det så otroligt svårt att utveckla klassrumsmiljön? Skolan skall försöka anpassa sin undervisning så att det passar alla barn men man väljer år efter år att blund för miljön. Varför måste ett barn sitta på sin plats med en bänk framför sig? Om ett barn ska känna sig motiverad så kanske just det här barnet vill sitta på golvet eller i en fotölj. Det verkar vara tabu att möblera om klassrum, vem blir den förste?
 
Önskar att skolan tar efter förskolans tänk  kring miljöns betydelse. Miljön som barnet infinner sig i bidrar med extra motivation i hens lärande.